bieliźniarstwo i pończosznictwo
Numer: 003 :: Hiszpański potentat przygotowuje ekspansję

Hiszpański potentat przygotowuje ekspansję (3699)

Grupa Inditex liczący się światowy producent i dystrybutor markowej bielizny i odzieży zapowiada mocniejszą ekspansję na rynek Europu Środkowej i Wschodniej. Zamierza systematycznie otwierać nowe placówki usytuowane głównie w nowych centrach handlowych.

reklama

W lutym liczba placówek należących do sieci a usytuowanych w Polsce wzrosła do 12 salonów. Stało się tak za sprawą nowej placówki o powierzchni 1,3 tys. mkw – ulokowanej w warszawskiej Galerii Mokotów.


Zara w Polsce
Zara dysponuje w siecią 856 sklepów w 58 krajach, w których prowadzona jest sprzedaż markowej odzieży i bielizny dla kobiet, mężczyzn, młodzieży i dzieci. Sieć należy do hiszpańskiej grupy Inditex. W Polsce marką Zara zarządza spółka Zara Polska, której udziałowcami są Grupa Empik Media&Fashion (49 proc.) i Inditex S.A. (51 proc.).
Właściciel marki Zara grupa Inditex obecna jest w 62 krajach i dysponuje siecią 2699 sklepów. Zatrudnia ok. 50 tys. pracowników. Właściciel i założyciel grupy jest najbogatszym obywatelem Hiszpanii.


Droga do sukcesu
Inditex SA został założony w Hiszpanii w 1963 r. przez Amancio Ortega Gaono. Jego pierwszy sklep powstał w 1975 r. w centrum La Coruna. Na początku lat 80. firma rozwinęła się w sieć sklepów, które można było znaleźć w całej Hiszpanii. W połowie lat 90. sklepy Inditexu pojawiły się we: Francji, Wielkiej Brytanii, Meksyku, USA, Japonii, Izraelu, Turcji, Grecji, Norwegii, Argentynie i na Cyprze.
Filozofia biznesowa Inditexu koncentruje się na następujących elementach: kreatywności, innowacji, elegancji, szybkości reakcji na zmiany rynku i kompletnie antybiurokratycznym zarządzaniu.


Marki i branże
W połowie lat 80. Inditex rozpoczął tworzenie różnych marek swoich produktów. Każda
z nich była przystosowana do różnych potrzeb klientów i opierała się na szczegółowej analizie rynku. Tymi markami są: – Zara – sztandarowa marka Inditexu adresowana do młodego wielkomiejskiego pokolenia; – Pull and Bear – koncept bazuje na nowym pokoleniu „miejskich klientów” między 14 a 28 rokiem życia. Założeniem Pull and Bear jest bycie czymś więcej niż tylko sklepem. Szeroka gama ubrań, akcesoriów i kosmetyków jest uzupełniana poprzez liczne dodatkowe atrakcje, takie jak muzyka, filmy i Internet; – Massimo Dutti – ponad 200 sklepów umiejscowionych w dwunastu krajach – model adresowany do współczesnych kobiet i mężczyzn biznesu: niezależnych, wielkomiejskich, kosmopolitycznych; ceniących sobie najnowsze tkaniny, praktyczność oraz wysoką jakość wykonania; – Bershka – marka skierowana do młodych dziewcząt. Sklepy Bershka są duże, z nowoczesnym wystrojem; mają służyć jako miejsce spotkania mody, muzyki i sztuki ulicznej. Klienci mogą oglądać filmy, posłuchać muzyki i przejrzeć magazyny o najnowszych trendach w modzie; – Stradivarius – odzwierciedla młodzieżowe spojrzenie na modę. Oferuje klientom najnowsze wzornictwo, materiały i dodatki; – Oysho jest siecią sklepów grupy Inditexu z bielizną damską.


Z dala od Dalekiego Wschodu
Grupa Inditex nie korzysta z usług azjatyckich podwykonawców. Daje jej to większy wpływ na jakość i możliwość szybkiej modyfikacji kolekcji. Firma w ciągu zaledwie kilku lat wdarła się na światowy rynek, detronizując nawet włoskiego Benettona. Zawdzięcza to m.in. polityce produktowej i strategii marketingowej.


Projektanci kluczem do sukcesu
Za nowe wzory bielizny i odzieży odpowiedzialna jest specjalistyczna grupa 55-60 projektantów. przygotowuje na początku każdego sezonu portfel modeli, które służą jako platforma dla odzieży wypuszczanej na rynek. Dwudziestu projektantów spaceruje ulicami i odwiedza kluby, aby zaobserwować najnowsze trendy w modzie.
Grupa projektowa używa narzędzia computer assisted design (CAD), a wszystkie „prototypy” utrzymane są w centrali w Galicji. Podczas sezonu, obserwując zmieniające się tendencje w modzie, projektanci Zary dokonują finalnych adaptacji modeli przygotowanych przed sezonem. Tworzą oni 5-8 nowych wzorów każdego dnia. W sumie co roku powstaje około 12 tys. nowych produktów.
Każdy nowy wzór sprawdzany jest w pewnej liczbie „sklepów testowych”. W sklepach
tych sprawdzana jest przede wszystkim reakcja klientów na nowe produkty, aby określić, które modele mają zostać wypuszczone na rynek. Do wsparcia tego procesu używane jest specjalne oprogramowanie. Tylko ściśle zdefiniowane produkty mające odnieść sukces rynkowy oddawane są do masowej produkcji, która wynosi średnio pomiędzy 100 tys. a 350 tys. sztuk.
Klienci szybko „uzależniają się” od znikających kolekcji Zary. Uczą się, kiedy mogą się spodziewać nowych dostaw. Wiedzą o tym, że zawsze znajdą w Zarze produkty odzwierciedlające najnowsze trendy mody.

reklama
Spis treściWydania archiwalne