bieliźniarstwo i pończosznictwo
Numer: 003 :: Jest szansa na niższe koszty

Jest szansa na niższe koszty (1923)

Jest szansa na zmianę nieracjonalnego przepisu o konieczności przechowywania przez pięć lat paragonów fiskalnych. Wprowadzenie w życie nowelizacji przyniesie wiele korzyści hurtowniom bieliźniarskim i pończoszniczym oraz detalistom działającym w naszej branży.

reklama

W myśl propozycji zgłoszonej przez Polską Konfederację Pracodawców Prywatnych (PKPP) “Lewiatan” paragony fiskalne byłyby przechowywane w formie wydrukowanej jedynie przez sześć miesięcy. Potem mogłyby zostać zniszczone. W przypadku kontroli, urzędnicy skarbowi skorzystaliby z archiwum transakcji, które znajduje się w kasie fiskalnej.
Do realizacji propozycji PKPP “Lewiatan” wystarczy jedynie dodanie jednego paragrafu do rozporządzenia ministra finansów z dnia 4 lipca 2002 roku w sprawie kas fiskalnych. Paragraf zezwalałby na przechowywanie danych w pamięci kasy.

W większości krajów UE takie przepisy funkcjonują od dawna. Dzięki nim przedsiębiorcy mogą zaoszczędzić blisko 75% ogólnych kosztów przechowywania dowodów realizacji transakcji. Pod panowaniem obecnych przepisów, które nakazują przechowywanie paragonów fiskalnych przez pięć lat, Koszty te są znaczne. Zależą w dużej mierze od liczby zawieranych transakcji. W przypadku sklepu detalicznego z bielizną każdy zakup rejestrowany jest aż w czterech kopiach. Raz na paragonie, który zostaje wręczony klientowi, drugi raz na rolce znajdującej się w kasie, trzeci w pamięci elektronicznej kasy, czwarty raz w trakcie sporządzania raportu kasowego. Następnie należy zarchiwizować zadrukowane rolki. Muszą być one przechowywane w pomieszczeniach o stałej temperaturze oraz z ograniczonym dostępem światła. Dzieje się tak, ponieważ nadruki wykonywane są na papierze termoczułym. Bardzo często dochodzi do sytuacji, w której już po roku z paragonów znikają napisy. Tymczasem resort finansów nakazuje ich przechowywanie przez aż pięć lat. Wprowadzenie nowelizacji rozporządzenia pozwoli zmniejszyć koszty działalności gospodarczej, co szczególnie w przypadku małych przedsiębiorstw handlowych jest bardzo ważne.
reklama
Spis treściWydania archiwalne