bieliźniarstwo i pończosznictwo
Numer: 004 :: Domeny .eu promują firmę w Europie

Domeny .eu promują firmę w Europie (1891)

Siódmego kwietnia ruszyła sprzedaż domen internetowych z rozszerzeniem .eu. Kupują je przedsiębiorstwa, które są lub zamierzają być obecne na wspólnotowym rynku. Redakcja Magazynu BIELIŹNIARSTWO & POŃCZOSZNICTWO sprawdziła, czy domeny polskie przedsiębiorstwa działające w branży bieliźniarsko-pończoszniczej zgłosiły stosowne wnioski o przyznanie adresu z europejskim rozszerzeniem.

reklama

W naszym teście wzięliśmy pod uwagę wybrane losowo przedsiębiorstwa z naszej bazy danych, które mają zarejestrowane polskie adresy internetowe (tj. z rozszerzeniem .pl i .com.pl. W badaniu uczestniczyły następujące firmy: Atlantic, LPP, Triumph, Kinga, Konrad, Krisline, Mitex, Gaia, Ferax, Felina, Coemi, Ewana, Ava Lingerie, Italian Fashion, Lanoro, Gorsenia, Gorteks, Eldar, Wolbar, Róza. Po sprawdzeniu dostępności domen z rozszerzeniem .eu okazało się, że europejskiej domeny ponad połowy z firm są już zarejestrowane lub właśnie trwa ich rejestracja. Pozostałe adresy pozostają ogólnodostępne. Mogą zatem być w każdej chwili zarejestrowane i wykorzystywane do celów marketingowych.

Zdania ekspertów zajmujących się marketingiem internetowym i pozycjonowaniem firmowych serwisów internetowych są podzielone. Część z nich twierdzi, że przedsiębiorstwo, które myśli o ekspansji eksportowej na rynki europejskie powinny jak najszybciej skorzystać z możliwości i wykupić domenę z rozszerzeniem .eu. Kolejnym krokiem winno być ich zdaniem przekierowanie zarejestrowanej nowej domeny na dotychczasowy adres firmowy.

- Koszty związane z rejestracją europejskiej domeny są obecnie niskie. Na tę inwestycję stać praktycznie wszystkie polskie firmy. W związku z tym lepiej wydać 50 zł i spać spokojnie. Może bowiem zdarzyć się sytuacja, w której domena powiedzmy z nazwą firmy zostanie wykupiona przez podmiot zajmujący się handlem adresami. W chwili kiedy zajdzie konieczność zarejestrowania domeny przez przedsiębiorstwo okaże się, że za adres trzeba zapłacić znacznie więcej – tłumaczy Robert Zieliński z firmy zajmującej się pozycjonowaniem serwisów internetowych.
Według pracowników firm rejestrujących domeny dobry adres internetowy wzmacnia markę i przyciąga klientów. Polskie przedsiębiorstwa działające w branży bieliźniarskiej i pończoszniczej powinny starać się rejestrować domeny powiązane z własnymi markami, znakami towarowymi – by je popularyzować i chronić. Powinny też rejestrować nazwy ogólniejsze, powiązane z branżą, w obcych językach, aby łatwiej było trafić do firmy zagranicznym klientom.
W Polsce już prawie 500 tys. przedsiębiorstw ma adresy internetowe z rozszerzeniem .pl lub .com.pl. Gwałtowny przyrost liczby polskich adresów nastąpił w zeszłym roku, kiedy Naukowa Akademicka Sieć Komputerowa (NASK) zezwoliła na dystrybucję domen przez firmy zewnętrzne. Konkurencja spowodowała obniżenie cen. Dzięki temu własny adres intrnetowy stał się wydatkiem wręcz symbolicznym.
Ze statystyk dotyczących rejestracji domen z rozszerzeniem .eu wynika, że polskich zgłoszeń jest dwukrotnie mniej niż czeskich i przeszło dwudziestokrotnie mniej niż Niemieckich.

Domena internetowa to element systemu nazywania i identyfikowania komputerów w Internecie nazywanego DNS. Domeny są podzielone hierarchicznie i przyznawane są poszczególnym krajom. Polska ma domenę PL, a np. Rosja RU. Wewnątrz domeny PL utworzono wiele domen: regionalnych jak: opole.pl, dzierzoniow.pl czy warmia.pl; funkcjonalnych jak com.pl, gov.pl czy org.pl; należących do firm, organizacji lub osób prywatnych jak onet.pl, zus.pl, rajpol.pl.
reklama
Spis treściWydania archiwalne