bieliźniarstwo i pończosznictwo
Numer: 009 :: Bielizna ma być modna czy tania?

Bielizna ma być modna czy tania? (1794)

Sytuacją wprost wymarzoną przez polskich producentów bielizny i rajstop jest ta, w której polskie klientki na bieżąco śledzą najnowsze trendy w modzie i starają się systematycznie wymieniać wzory noszonych kompletów. Taka sytuacja umożliwia stabilny rozwój produkcji i ciągłe rozbudowywanie gamy wyrobów. Niestety jak pokazują badania przeprowadzone przez różne firmy badawcze – większość Polaków dokonuje zakupów bardzo oszczędnie. Rodacy nie interesują się także najnowszymi trendami w modzie.

Instytut Gfk Polonia zbadał czy na decyzję zakupową ma wpływ fakt, że wyrób jest modny. Okazało się, że jedynie 3 proc. Polaków stara się nosić supermodnie, 35 proc. w ogóle nie interesuje się modą a 26 proc. twierdzi, że dokonując wyboru decyduje się na produkty trwałe, a nie modne.

reklama

Równie mało budująco wyglądają wyniki badań Centrum Badania Opinii Społecznej (CBOS) “Nasze ubrania” z 2005 roku. Wynika z nich, że wysoka jakość wyrobów oraz ich marka ma drugorzędne znaczenie. Dla kupujących liczy się natomiast – niska cena (wskazuje na nią 55 proc. respondentów), konstrukcja i krój zapewniający wygodę (84 proc.). Duży wpływ na decyzje zakupowe ma także fason – musi być on elegancki (28 proc.).
Sytuacja wygląda inaczej w kontekście pytania o tzw. wyroby wymarzone – tutaj na pierwszym miejscu wymieniana jest ich jakość i dobry gatunek materiałów, a dalej – wygoda i elegancki fason.
Instytuty badawcze zbadały także gdzie najchętniej Polacy dokonują zakupów artykułów ubraniowych (w tym również bielizny i rajstop). Z udzielonych odpowiedzi wynika, że największą popularnością cieszą się sklepy oferujące produkty kilku firm (takiej odpowiedzi udzieliło 43 proc. ogółu badanych), na drugim miejscu znajdują się targowiska oraz stragany uliczne (39 proc.). Badacze zapytali także o to co decyduje o wyborze sklepu. Największe znaczenie mają przystępne ceny, na drugim promocje i obniżki, dalej fachowa obsługa, łatwy dojazd, na końcu zaś markowe produkty.
Z punktu widzenia producentów bielizny i rajstop istotny może być jeszcze jeden wniosek płynący z cytowanego wyżej badania. Mianowicie grupą bardziej zainteresowaną nowościami rynkowymi są osoby lepiej wykształcone, mieszkające w większych miastach oraz lepiej sytuowane. To do nich powinien być kierowany przekaz reklamowy. Jeśli chodzi o wiek to najatrakcyjniejszą grupą są kobiety w wieku 24-35 lat. Ich zakupy mają najwyższą roczną wartość. Nastolatki kupują zaś więcej nowości.

reklama
Spis treściWydania archiwalne