bieliźniarstwo i pończosznictwo
Numer: 012 :: Polscy producenci bielizny inwestują w opakowania

Polscy producenci bielizny inwestują w opakowania (5766)


Obecni na polskim rynku bieliźniarskim producenci obok stałego podnoszenia jakości oferowanych wyrobów, dużą wagę przywiązują także do estetyki opakowań. Niemalże każda firma wypracowała sobie w tej dziedzinie własny styl, choć analizując wybrane wzory pudełek można dostrzec pewne cechy wspólne.
Redakcja Magazynu Bieliźniarstwo & Pończosznictwo zaprosiła grupę klientek jednego z warszawskich salonów z bielizną do wskazania opakowań, które ich zdaniem zwracają uwagę w miejscu sprzedaży. W wyniku przeprowadzonej selekcji udało nam się stworzyć grupę opakowań. Prezentujemy je poniżej.

reklama

Wszystkie wskazane pudełka dobrze spełniają główne zadania stawiane przed opakowaniami – chronią produkt przed działaniem czynników zewnętrznych, informują, promują oraz co nie mniej ważne stwarzają wrażenie ekskluzywności i podkreślają wysoki poziom towaru.

W grupie pudełek, które zostały wybrane przez respondentów znalazły się opakowania produktów bieliźniarskich sygnowanych następującymi markami: Alles, Konrad, Ava-Lingerie, Filana, Gaia, Gorsenia, Mat-Lingerie, Gorteks, Kinga, ONElingerie, Elmar, Venus, Mitex.

Wybrane opakowania generalnie są identycznych wymiarów. Firmy produkujące bieliznę nie oszczędzają także na liczbie wykorzystanych kolorów. Większość pudełek została wydrukowana przy wykorzystaniu pełnej skali CMYK (Alles, Konrad, Ava-Lingerie, Filana, Gorsenia, Gorteks, Kinga, ONElingerie, Elmar, Venus, Mitex).
Część z producentów decyduje się jednak na użycie mniejszej liczby kolorów. Ma to przełożenie ekonomiczne – przy mniejszych kosztach można zminimalizować lub całkowicie wyeliminować efekt tzw. siatki, która powstaje w czasie rozbarwiania kolorów. Tak postępuje m.in. Mat-Lingerie oraz Gaia. W przypadku tego pierwszego mamy do czynienia z czystym projektem na białym tle wydrukowany jest w kolorze złotym nazwa firmy.

O dużym znaczeniu wyglądu opakowania w procesie sprzedaży wyrobów świadczy także fakt, że producenci bielizny uszlachetniają pudełka – stosują lakier UV, który nadaje opakowaniu dodatkowy połysk lub jak to ma miejsce w przypadku Venus – stosowana jest folia matowa. Gaia natomiast wykorzystuje lakier UV do nałożenia specjalnego wzoru (tzw. lakierowanie punktowe).

W grupie zgromadzonych opakowań tylko trzech producentów zdecydowało się umieścić na pudełku zdjęcie produktu, który znajduje się w środku. Są to: Alles, który hołduje w analizowanych przypadkach zasadzie – jeden produkt jedno opakowanie. Na pudełku znajduje się zdjęcie modelki prezentującej produkt. Tak samo jest w przypadku opakowania gorsetu ONElingerie. Mitex zaś prezentuje, na mocno kolorowych opakowaniach zdjęcie produktu.

Z ciekawym rozwiązaniem, będącym pewnego rodzaju kompromisem między uniwersalnością, a chęcią prezentowania zapakowanego produktu – jest sposób wykorzystany przez firmę Konrad. Producent bielizny z Parczewa zdecydował się bowiem na opakowania “z foliowym okienkiem”, przez które widać zapakowany produkt.
Polscy Producenci wykorzystują różne rozmiary pudełek. Najmniejsze opakowania przypisane są stringom, większe biustonoszom, jeszcze większe kompletom, a największe gorsetom. Największym opakowaniem w analizowanej grupie było pudełko ONElingerie. Choć w transporcie zajmuje dużo miejsca to na półce sklepowej, przy właściwej ekspozycji przyciąga wzrok. Przy bliższym obejrzeniu tego opakowania zwracają uwagę pewne uchybienia techniczne. Chodzi mianowicie o zastosowanie spinaczy do utrzymania konstrukcji.
W innych opisywanych przypadkach pudełka są klejone. Mówiąc o konstrukcji trzeba także zwrócić uwagę, że polscy producenci wykorzystują zarówno pudełka jedno i dwuczęściowe (np. Kinga).
Na zakończenie naszego przeglądu opakowań warto zwrócić uwagę na pudełko firmy Elmar. W tym przypadku producent sugeruje, że zawartość jest swojego rodzaju prezentem. W innych branżach tego typu rozwiązania są popularne w krótkich seriach produktów wprowadzanych na rynek przy okazji np. świąt. W branży bieliźniarskiej mogą być to np. walentynki.
W najbliższym czasie należy się także spodziewać pojawienia na rynku opakowań jeszcze bardziej podkreślających ekskluzywność zawartości. Tego typu opakowania są wykonane zazwyczaj z materiału innego niż papier. Swojego czasu na rynku obecna była kolekcja bielizny męskiej sygnowanej marką Henderson – produkty zapakowane były w stylizowaną puszkę.
Zabiegów związanych z wykorzystaniem opakowania do podniesienia sprzedaży jest bardzo wiele. Firmy będą po nie sięgać na pewno w walce o klienta na coraz bardziej konkurencyjnym rynku.

reklama
Spis treściWydania archiwalne