bieliźniarstwo i pończosznictwo
Numer: 015 :: Czy franczyzowe sklepy z bielizną zdominują polski rynek dystrybucji?

Czy franczyzowe sklepy z bielizną zdominują polski rynek dystrybucji? (3487)

Z obserwacji i danych statystycznych wynika, że coraz większą rolę na rynku dystrybucji bielizny zaczynają pełnić placówki działające na zasadzie franczyzy. Są one głównie zlokalizowane w centrach i galeriach handlowych, czyli miejscach, które niczym magnes przyciągają potencjalnych klientów.
Placówki działające na zasadzie franczyzy zapewniają jednolite, dające znamiona luksusu wyposażenie wnętrz, wsparcie marketingowe oraz często i szkolenia.

reklama

Obecnie na polskim rynku odzieżowym dostrzegalna jest tendencja zdecydowanego rozwoju sieci handlujących przede wszystkim markowymi ubraniami. Choć nie tylko. Od kilku lat sieci franczyzowe powstają także w branży bieliźniarskiej. Wymienić tu należy chociażby Gorseteria, Szame, Atlantic czy La Vantil oraz salony oferujące ubrania oraz rajstopy i bieliznę w dużych rozmiarach.
Zdaniem ekspertów liczba placówek franczyzowych z branży odzieżowej i bieliźniarskiej w najbliższych latach rozwijać się będzie bardzo dynamicznie. Specjaliści wskazują ponadto, że salon z bielizną zlokalizowanyn w galerii handlowej może osiągać znaczne dochody. Polacy wydają bowiem na odzież i buty coraz więcej pieniędzy. Według raportu firmy PMR w 2005 roku wartość sprzedaży detalicznej odzieży wyniosła 22 mld zł (w tym 5,5-6 mld zł ze sprzedaży obuwia) – a więc dwukrotnie więcej niż w 1995 roku. W 2006 roku rynek powinien wzrosnąć o kolejnych 1-2 miliardy złotych.
Nie bez znaczenia zostają także przyzwyczajenia zakupowe Polaków. Coraz częściej właśnie centra i galerie handlowe stają się miejscem dokonywania zakupów. Polscy konsumenci przyzwyczaili się już do pewnego standardu i raczej na pewno nie zrezygnują z niego.

Franczyza (ang. franchising) to system sprzedaży towarów, usług lub technologii, który jest oparty na ścisłej i ciągłej współpracy pomiędzy prawnie i finansowo odrębnymi i niezależnymi przedsiębiorstwami – franczyzodawcą (FD) i jego indywidualnymi franczyzobiorcami (FB). Istota systemu polega na tym, że FD nadaje swoim poszczególnym FB prawo oraz nakłada na nich obowiązek prowadzenia działalności zgodnie z jego koncepcją. W ramach umowy sporządzonej na piśmie oraz w zamian za bezpośrednie lub pośrednie świadczenia finansowe uprawnienie to upoważnia indywidualnego FB do korzystania z nazwy handlowej FD, jego znaku towarowego lub usługowego, metod prowadzenia działalności gospodarczej, wiedzy technicznej, systemów postępowania i innych praw własności intelektualnej lub przemysłowej, a także do korzystania ze stałej pomocy handlowej i technicznej FD.
reklama
Spis treściWydania archiwalne