bieliźniarstwo i pończosznictwo
Numer: 016 :: Kolekcje bielizny wspierają promocję marki Absolut

Kolekcje bielizny wspierają promocję marki Absolut (3259)

Ośmiu projektantów z całego świata, w tym Polka Ania Kuczyńska, odpowiedziało na zaproszenie marki Absolut i przygotowało unikalne wzory bielizny w ramach akcji 1879 Collection. Tematem kolekcji została Absolut Vodka i rok 1879 (data wynalezienia procesu destylacji wódki Absolut).
Autorką jednego z projektów jest Polka Ania Kuczyńska. Pozostali projektanci to Apostolos Mitropoulos z Grecji, Ashish z Indii, Jean-Pierre Braganza z Kanady, Bambi by Laura z Hiszpanii, Lesley Mobo z Filipin, Neon z Brazylii, Swash z Wielkiej Brytanii.
Artyści stworzyli jedyną w swoim rodzaju kolekcję bielizny. Apostolos Mitropoulos przedstawił nowe spojrzenie na klasyczny gorset z roku 1879, tym razem wykonany z czarnej gumy. Hinduski projektant Ashish stworzył elegancką podkoszulkę, Neon – plażowe bikini, a była projektantka bielizny Laura Figueras – olśniewające, wielowarstwowe dzieło będące nawiązaniem do dziewiętnastowiecznych krynolin.

reklama

Projekty można oglądać na wystawach i pokazach mody, organizowanych na całym świecie, w tym w Warszawie, a także na fotografiach prezentowanych w zachwycającej Collection Book, autorstwa wschodzących gwiazd fotografii modowej – Sofii i Mauro. Ponadto limitowana ilość projektów została przesłana do osób ze ścisłego kręgu świata mody. W Polsce dziennikarze mieli szansę poznać kolekcję i Anię Kuczyńską w specjalnie przygotowanym show roomie.
Przedstawiamy krótkie charakterystyki artystów, którzy brali udział W pracach nad tegoroczną kolekcją dla marki Absolut.

Polska – Ania Kuczyńska
Ania Kuczyńska reprezentuje swoją ojczyznę – Polskę, tutaj tworzy eleganckie i niezwykłe projekty, bardzo starannie wykończone, które przynoszą jej coraz większe uznanie, firmuje je własnym nazwiskiem. Tworzy kolekcje sezonowe w charakterystycznym dla siebie stylu, w którym ozdoby pełnią rolę drugoplanową, a podkreślana jest prostota, kształt oraz sylwetka. Inspiracją do jej ostatniej kolekcji “Public Intimacy” była niezbyt odległa historia Polski i surowy styl tamtego okresu. Styl tej kolekcji nawiązuje do socrealizmu i połączony jest z barwnymi wspomnieniami z dzieciństwa – papierkami od cukierków, codziennymi ubraniami pracujących kobiet; sprzątaczek, pielęgniarek, nauczycielek. O tej kolekcji, podobnie jak o poprzednich, napisano wiele artykułów i wielokrotnie ją fotografowano, co w efekcie uplasowało Anię Kuczyńską w czołówce polskich projektantów mody. Wspólnie z grafikiem Michałem Łojewskim, Ania stworzyła firmę UEG, zajmującą się produkcją topów i torebek z materiału papieropodobnego, zwanego Tyvek i rozsławionego przez Husseina Chalayana.
Do kolekcji Absolut Label Ania wykonała jedwabne pumpy damskie typu bloomers, z wizerunkiem butelki Absolut Vodka, umieszczonym na linii talii. Swoją pracę wzorowała na pumpach z końca XIX wieku. Jej dzieło jest jedną z najprostszych, ale zarazem najbardziej eleganckich prac w tegorocznej kolekcji. “Mój projekt cechuje prostota. Tkanina jest naturalna, wykonana z jedwabiu. Kształt butelki to subtelny szczegół pojawiający się na linii talii. Bezpośrednią inspiracją dla wykonanych bloomersów była bielizna z epoki wiktoriańskiej.

Grecja – Apostolos Mitropoulos
Dyktator mody greckich gwiazd – Apostolos Mitropulos – stworzył dzieło, które ma szanse stać się jednym z najgłośniejszych dzieł najnowszej kolekcji Absolut Label. Zazwyczaj zajmuje się on stylizowaniem greckich gwiazd muzyki pop, sław i znakomitości, wykorzystując – stanowiące jego znak firmowy – połączenie gumy i skóry!
Apostolos urodził się i wychował w Atenach. W 1977 roku ukończył szkołę mody Veloudakis Fashion College. Swoją karierę rozpoczynał od projektowania strojów dla “go-go boys” z nocnych klubów. Jego styl cechuje otwarty przepych. Przez greckie media Apostolos został okrzyknięty nową, wielką gwiazdą świata mody. Jego prace przedstawiane w czasopismach, najczęściej pojawiają się na stronach tytułowych. Apostolos może się uważać za prawdziwego “couturier” – dyktatora krawiectwa. Jego dzieła tworzone są na jedną, konkretną okazję, a własne projekty Apostolos preferuje sprzedawać poprzez swoje atelier w centrum Aten, niż za pośrednictwem dużych sklepów detalicznych. “To pomaga w utrzymywaniu ich wartości artystycznej” – tłumaczy. Ten grecki projektant tworzył prace zarówno dla klientów indywidualnych, jak i dla firm. Przygotowywał również niepowtarzalne projekty promocyjne.

Na potrzeby 1879 Collection, Apostolos wykorzystał gorset, symbol epoki wiktoriańskiej i stworzył go ponownie z czarnej gumy. Po zasznurowaniu gorsetu, na plecach widoczna jest sylwetka butelki Absolut Vodka. “Nazwałem moje dzieło ‘bezplecowym gorset-biustonoszem’ (Backless-Corset-Bra). To alternatywna wersja klasycznego gorsetu, który był nieodzownym atrybutem wszystkich kobiet w 1879 roku. Wykonany jest w tradycyjny sposób z wykorzystaniem fiszbin biustonoszowych, drutów oraz dziurek do zasznurowania na plecach. Nazwałem go ‘bezplecowym’, bo kiedy patrzy się na niego z przodu, wygląda jak gorset z przyczepionym do niego biustonoszem, natomiast z tyłu ma on zwykły tył gorsetu i wygląd biustonosza. W miejscu zesznurowania na plecach umieściłem wizerunek butelki Absolut Vodka. Pliski w górnej części biustonosza przywodzą na myśl klasyczne gorsety z Moulin Rouge.”

Indie – Ashish
Śmiałe, jasne kolory, wyzywające wzornictwo, przyciągające oko cekiny, delikatne paciorki i zastosowanie skomplikowanych technik wykonania – to cechy twórczości Ashisha, dzięki którym stanowi on klasę samą w sobie. Hinduski projektant Ashish już od kilku sezonów pokazuje swoje różne oblicza; jego twórczość to zderzenie kultur, nie tylko Zachodu i Wschodu, ale także świata młodych i starych, oraz istna parada kolorów. Swoją zasłużoną sławę zawdzięcza skomplikowanym detalom, które cechują jego dzieła, np. wspaniałym ręcznym haftom, wykonywanym w jego własnej fabryce w Indiach. Każde dzieło jest wykonywane ręcznie, a przygotowanie niektórych z nich trwa dłużej niż tydzień. Debiutancka kolekcja Ashisha została natychmiast wykupiona przez butik Browns Focus na sezon Jesień 2001. Dało to początek żywemu zainteresowaniu stylistów, a także klientów. Ashish wzbudził również ogromne zainteresowanie wśród sławnej klienteli, m.in. Jerry Hall, Tori Amos czy MIA. Trzy razy z rzędu został nagrodzony stypendium New Generation, przyznawanym przez British Fashion Council. Ta nagroda zapewnia mu możliwość pojawiania się w mediach nie tylko przy okazji planowych wystąpień, ale sprawia także, że media postrzegają jego udział w pokazie London Fashion Week, jako jeden z najbardziej godnych uwagi.

Jego dzieło w 1879 Collection Absolut Label zainspirowane zostało powieścią “Droga do Indii”, autorstwa EM Forstera i przedstawia słonie indyjskie, wyhaftowane na eleganckiej, półprzezroczystej, damskiej podkoszulce. Jest to super-seksowna bielizna lub jedyny w swoim rodzaju strój wieczorowy. “Moje dzieło to klasyczna podkoszulka. Projekt tkaniny zawiera: słowo ABSOLUT, 1879 oraz indyjskie słonie. Moim punktem odniesienia był rok 1879, rok, w którym urodził się EM Forster, autor Drogi do Indii”.

Kanada – Jean-Pierre Braganza
Kanadyjczyk Jean-Pierre Braganza urodził się w Londynie, a wychował w Kanadzie. Powrócił do Londynu, aby tam studiować modę w St. Martins. Po zdobyciu pierwszych doświadczeń w branży u Roberta Cary-Williamsa i Rolanda Moureta, zdecydował się rozpocząć pracę na własny rachunek. Swoją debiutancką kolekcję zaprezentował w lutym 2004 roku na pozaplanowym pokazie mody, zorganizowanym podczas London Fashion Week w Ambasadzie Kanadyjskiej. Pierwszy publiczny pokaz okazał się ogromnym sukcesem i sprawił, że świat mody oszalał na punkcie jego krawieckiego kunsztu, zarówno damskiego jak i męskiego. Od tego czasu miał jeszcze dwa pokazy w Londynie, jak również pokazy w Japonii (Osaka) i na Litwie (Wilno). Wszystkie cieszyły się ogromnym uznaniem. Panowie znajdą w nich współczesne wariacje klasycznych garniturów i koszul, a dla pań, Braganza swym wyrafinowanym krawiectwem osiąga nieznane dotąd wyżyny.

Jego dzieło w 1879 Collection Absolut Label sprawia, że wiktoriańska suknia staje się współcześnie zakręcona. Strój ten jest wyprodukowany całkowicie z oddychającej bawełny, takiej samej, z jakiej produkowana jest bielizna termiczna. Na plecach sukienki został umieszczony wizerunek Larsa Olssona Smitha – to jeden ze sposobów, w jaki Jean-Pierre zgrabnie przedstawia markę ABSOLUT. “Właściwie to jest sukienka stworzona z koszulek z perforowanego białego dżerseju. Z tyłu znajduje się medalion z Larsem Olssonem Smithem, przedstawiający markę ABSOLUT. Styl tego projektu jest współczesną interpretacją warstwowania bielizny, które było powszechnie stosowane w roku 1879”.

Hiszpania – Bambi by Laura
Hiszpanię reprezentuje Bambi by Laura. Jej pełne imię i nazwisko to Laura Figueras. Urodziła się w Barcelonie. Laura miała już cztery swoje pokazy, a jej prace sprzedawane są od Tokyo aż po Londyn. Powszechnie mówi się o niej jako o najbardziej ekscytującym młodym talencie w dziedzinie mody współczesnej Hiszpanii. By rozwijać swój talent Laura wstąpiła do najznakomitszej szkoły mody w Barcelonie – Escuela des Artes y Técnicas de la Moda. Swoją pracę dyplomową przedstawiła na pokazie prac dyplomowych Graduate Fashion Week in London. Przez pewien okres pracowała w firmie Preen w Londynie, a w 2003 roku wróciła do Barcelony, by tam podjąć pracę jako główna projektantka bielizny damskiej dla Women’s Secret. Wkrótce, w wieku 23 lat, wypuściła na rynek własną linię – Bambi by Laura. Pierwsza kolekcja własnej linii została przedstawiona przy okazji Circuit – pozaplanowej imprezy Barcelona Fashion Week. Wkrótce wokół tej kolekcji rozpętała się w prasie istna burza. Artykuły pojawiły się w prasie hiszpańskiej, jak również w międzynarodowych czasopismach takich jak i-D, Nylon, Purple, Crash, Elle Girl, Neo2 Vita czy So-En. Obecnie marka Bambi by Laura dostępna jest w Pineal Eye w Londynie i w wybranych sklepach w Japonii, we Włoszech, Hiszpanii i Stanach Zjednoczonych.

Jej projekt dla Absolut Label cechuje skomplikowana konstrukcja, ale jednocześnie elegancki wygląd. Osiągnięty został efekt, który powinien cechować każdą dobrą bieliznę: podkreślone zostało piękno kobiecych kształtów. Bielizna została wykonana ze stretch jersey, a wykończona paskiem w kształcie butelki Absolut 1879 Collection Absolut Label Vodka, wykonanej z zielonej skóry. “Chciałam wykorzystać sylwetkę kobiecych sukni z dziewiętnastego wieku, ich gorsetów i krynolin, nadających ich ciałom wygląd ptaka. Pasek przedstawia taki gorset i na nim właśnie umieściłam wizerunek butelki ABSOLUT. Efekt powiększenia objętości został osiągnięty dzięki umieszczeniu dwóch kieszeni na plecach, które nadają sylwetce falistości o współczesnej linii. Inspiracją były dla mnie również obrazy Egona Schiele, artysty urodzonego pod koniec dziewiętnastego wieku.”

Filipiny – Lesley Mobo
19 lutego 2005 roku projektant z Filipin – Lesley Mobo, miał swój oszałamiający debiut w trakcie London Fashion Week. Krytycy mody zachwycili się jego kreatywnością w pracy z tkaniną. Mobo jest świeżym absolwentem Central Saint Martins. Szkoła ta organizuje pokazy prac swoich nowych absolwentów pod koniec trwania London Fashion Week. Właśnie przy okazji takiego pokazu zadebiutował Lesley Mobo. Jego twórczość jest rezultatem połączenia fantazji Filipińczyka i brytyjskiej edukacji. Elegancja łączy się tu w równych proporcjach z fantazją, co w rezultacie daje olśniewający pokaz kunsztu i sztuki na wybiegu. Obecnie Lesley Mobo projektuje dla domu towarowego Harrods i jest głównym projektantem nowej linii Harrodsa – Jasmine Di Milo. Ale na tym jeszcze nie koniec. Jest on także ostatnim zwycięzcą festiwalu ITS, konkursu premier dla młodych projektantów.

Do stworzenia prostego melanżu współczesności i historii, Lesley wykorzystał klasyczną bieliznę męską, w której ukłon w kierunku roku 1879 stanowią wszyte w nią wymyślne szelki. Dodatek stanowi napis Absolut wyszyty na linii talii. “Uważam, że właśnie ubranie, a w tym przypadku bielizna męska, pomaga w usprawnianiu ciała czy podkreślaniu płci, bardziej niż na przykład kosmetyki. Wykorzystane materiały przekazują wiele znaczeń – są manifestacją władzy, idei reprodukcji, poglądów społecznych i postaw. Moje dzieło, dla którego inspiracją było Moulin Rouge, to bielizna męska ze 100 proc. tkaniny bawełnianej, wyposażona w białe, elastyczne szelki umieszczone na linii talii, na której też wyszyty jest napis.”

Brazylia – Neon
Z Brazylii pochodzi duet Neon, znany także jako Dudu Bertolini i Rita Comparato. Firmowana przez nich linia strojów plażowych cieszy się tam ogromną popularnością, a wręcz uznawana jest za kultową. Prezentowana była w międzynarodowych bibliach mody, takich jak Purple Fashion, brytyjski Vogue, i-D, Nylon, V czy Harper’s Bazaar. Znak firmowy Neona ma zawsze charakter indywidualny i tworzony jest specjalnie dla każdego artykułu. Obecnie, poza strojami plażowymi, Neon tworzy również takie elementy stroju jak torebki, buty i inne akcesoria. Jego kolekcja sprzedawana jest w wielu miejscach w Brazylii, jak również na świecie. Ubiegłoroczna kolekcja sprzedawana była w londyńskim domu towarowym Selfridges.
Dudu urodził się w Sao Paulo w 1980 roku i pracuje tam jako stylista i projektant. Jest także redaktorem naczelnym 2fanzine, niezależnego pisma z dziedziny wizerunku wydawanego dwa razy w roku. Rita również urodziła się w Sao Paulo i ma również dwadzieścia pięć lat. Zajmuje się zawodowo wzornictwem oraz projektowaniem. Jest absolwentką szkoły mody Santa Marcelina Fashion School. Tworzyła wzory dla takich projektantów jak Alexandre Herchcovitch, Adriana Barra, Gloria Coelho i Carlota Joakina. Rita trzyma pieczę nad projektowaniem wszystkich wzorów firmy Neon, jak również nad rozwojem kolekcji i jej stroną produkcyjną.

Neon zwrócił się do artysty Fábio Gurjao z prośbą o stworzenie tkaniny z niepowtarzalnym nadrukiem, ozdobionej datą 1879 i słowem ABSOLUT. Do tego dodano złoty medalion w kształcie butelki Absolut Vodka. “Wpadliśmy na pomysł wykonania nadruku na specjalnej tkaninie Absolut/Neon. Decyzję o ich wykonaniu podjęliśmy w momencie, gdy Neon zaczął firmować swoją linię produktową. W związku z tym, nie mogliśmy wpaść na lepszy pomysł niż ten, jakim było stworzenie specjalnego nadruku dla marki ABSOLUT. Postanowiliśmy stworzyć dwuczęściowy kostium kąpielowy, który kształtem przypomina bieliznę. Nasz znajomy artysta, Fábio Gurjao, stworzył nadruk i zaprojektował specjalny napis 1879, który wykorzystaliśmy do wykonania nadruku. Finalny akcent stanowi złoty naszyjnik z logo Neon, z dołączoną do niego butelką Absolut Vodka.”

Wielka Brytania – Swash
Para firmująca Swash, czyli projektantka Sarah Swash i krojczy Toshio Yamanaka, poznali się w trakcie studiów w Central St. Martins, gdzie oboje studiowali na wydziale odzieży damskiej. Od momentu ukończenia studiów w roku 2001, nieustannie zbierają pochwały krytyków mody ze wszystkich zakątków świata. W maju 2004 roku osiągnęli potrójny sukces zdobywając nagrody Grand Prix, Nagrodę Jury i Nagrodę Punto Punta na prestiżowym międzynarodowym festiwalu Festival International des Arts de la Mode a Hyeres. Częścią nagrody był również roczny kontrakt przy tworzeniu niepowtarzalnej kolekcji dla francuskiego domu towarowego Store 1,2,3. We wrześniu 2004 roku, Swash zadebiutował na londyńskim Fashion Week, gdzie duet Swash -Yamanaka zyskał jeszcze większe uznanie – otrzymał stypendium New Generation przyznawane przez brytyjski Fashion Council and Topshop. Ich kolekcja na sezon wiosna/lato 2005 – Portrait Mania, otrzymała pochlebne recenzje takich opiniotwórczych osób świata mody jak Suzy Menkes z International Herald Tribune, Hilary Alexander z Daily Telegraph czy Susannah Frankel z Independent. Para Swash -Yamanaka podchodzi do tworzonych przez siebie prac poważnie, nie zapominając przy tym o uzupełnieniu ich zdrową dawką humoru. Ich prace cechuje podejście koncepcyjne i dbałość o detale. Pozorna prostota może być myląca. Proste – na pierwszy rzut oka – spodnie, po odsunięciu suwaka okazują się być dwoma osobnymi nogawkami. Dwu lub nawet trzyosobowe płaszcze Portrait odkrywają całkiem nowe możliwości. Peleryny dla rowerzystów mogą być noszone na rowerze, ale nie tylko, co sprawia, że mogą tworzyć zupełnie różne kształty.

Na potrzeby kolekcji Absolut Label para wykonała nową wersję dzieła ze swojej kolekcji – bluzę integralnie połączoną z biustonoszem i apaszką. Dopełnieniem niezwykłej całości jest wizerunek Larsa Olssona Smitha, nadrukowany na materiale obok daty 1879. “Projekt wykonany dla Absolut Label, jest wersją jednego z naszych sztandarowych dzieł. Zmiany zostały wprowadzone specjalnie dla marki Absolut. Bluza jest połączeniem bielizny i odzieży wierzchniej, z wbudowanym w nią biustonoszem. Bluza może być noszona jako top, tylko w połączeniu z biustonoszem w przedniej części. Można ją też zawiązać z tyłu, eksponując tym samym wiązania biustonosza. Inspiracją była dla nas bielizna z roku 1879 i wizerunki tych cyfr umieszczone są na dziele naszego autorstwa. Z boku znajduje się nadruk przedstawiający medalion ABSOLUT z umieszczonym na nim hasłem ABSOLUT Country of Swash.”

Argentyna – Sofia & Mauro
Podobnie jak projektanci, Sofia Sanchez i Mauro Mongiello są wschodzącymi gwiazdami mody, ale w dziedzinie fotografii. Obecnie mieszkają w Paryżu, a poznali się w Buenos Aires. Sofia studiowała wówczas filmoznawstwo, a Mauro (który wychował się w Paryżu) grał na gitarze w kapeli punkowej. Ich kariera rozpoczęła się wraz ze zdobyciem nagrody Picto, przyznawanej młodym fotografikom. Po zaprezentowaniu swoich prac na wystawach w Palais de Tokyo i Musée des Arts Décoratif w Paryżu, rozpoczęli współpracę z francuskim magazynem Citizen K. Inne magazyny, z którymi współpracowali to np. Numero, New York Times, New Yorker, Vogue, a ostatnio ich dziełem była sesja zdjęciowa Tildy Swinton na okładkę Black Book. Do ich drzwi pukają już także tacy klienci ze świata mody jak Louis Vuitton czy Emanuel Ungaro, a wszystko wskazuje na to, że nie będą to ostatnie osoby zainteresowane wyczuciem mody i sztuki, reprezentowanym przez Sofię i Mauro. Przywitajmy zatem Sofię i Mauro w gronie znakomitości pracujących dla Absolut Label.

W ciągu ostatnich dziewiętnastu lat ABSOLUT zdobył w świecie mody pozycję marki dynamicznej, realizującej projekty z takimi znakomitościami jak Gianni Versace, Tom Ford, Stella McCartney czy Jean Paul Gautier. Projekt ABSOLUT LABEL jest jednym z tych, dzięki którym mamy okazję inspirowania nowych talentów pojawiających się w branży.

V&S Absolut Spirits, firma należąca do V&S Group, jest właścicielem marki i producentem ABSOLUT VODKA, ABSOLUT PEPPAR, ABSOLUT CITRON, ABSOLUT KURANT, ABSOLUT MANDRIN, ABSOLUT VANILIA, ABSOLUT RASPBERRI, ABSOLUT APEACH i ABSOLUT RUBY RED. ABSOLUT VODKA zajmuje trzecie miejsce wśród największych światowych marek alkoholowych i jest obecna na 126 rynkach. Wódka produkowana jest w miejscowości Ahus w Szwecji. Siedziba firmy znajduje się w Sztokholmie. W Polsce wyłącznym importerem i dystrybutorem ABSOLUT VODKA jest firma V&S Luksusowa Zielona Góra SA, należąca do V&S Group.
reklama
Spis treściWydania archiwalne