bieliźniarstwo i pończosznictwo
Numer: 022 :: Producenci bielizny muszą poprawić politykę dystrybucyjną

Producenci bielizny muszą poprawić politykę dystrybucyjną (2025)

Polski konsument nie przywiązuje się do konkretnych produktów – taki wniosek można wyciągnąć z najnowszego raportu Shopper Trends 2006 opublikowanego przez agencję badawczą AC Nielsen. Polacy bardzo małą wagę przywiązują do kupowania produktów konkretnych marek. Jeśli na półce nie znajdują ulubionego produktu decydują się na inny. Mało kto w takiej sytuacji idzie na poszukiwania do innego sklepu. Na tle pozostałych krajów Europy Środkowej okazujemy się pod tym względem szczególnie nielojalni. Taka sytuacja powodowana jest dużą konkurencją na rynku, nasilonymi promocjami. Konsumenci nie czują się zatem silnie związani z markami.
Mimo stosunkowo niewielkiej lojalności ponad 70 proc. Polaków deklaruje, że woli trzymać się sprawdzonych marek. Nie podąża ślepo za promocjami: jedna trzecia polskich klientów korzysta z nich tylko wtedy, gdy dotyczą ulubionych produktów.

reklama

Bardzo ważną wiadomością zawartą w raporcie AC Nielsen jest informacja mówiąca, że Polacy cechują się dużą lojalnością wobec miejsc zakupów. Wybierając je klienci zwracają uwagę na lokalizację i jakość obsługi.
Wyniki badań wskazują, że polscy producenci bielizny i rajstop powinni zwrócić szczególną uwagę na politykę dystrybucji. Pracownicy hurtowni bieliźniarskich w rozmowach z przedstawicielami redakcji często zwracają uwagę na fakt, że nie otrzymują na czas zamówionych wyrobów, gdyż dany producent np. otrzymał zamówienie eksportowe i czasowo wstrzymał produkcję zamówionego modelu. Skala zjawiska jest szeroka i dotyczy praktycznie wszystkich liczących się producentów. W świetle badań taka sytuacja może zniweczyć wysiłki i nakłady przeznaczone na zdobycie grupy lojalnych klientów.
Innym wnioskiem, na który powinni zwrócić uwagę producenci jest fakt, że nadal największym potencjałem reklamowym obdarzony jest końcowy sprzedawca. Dotrzeć do niego można najłatwiej za pośrednictwem hurtowni bieliźniarskich czy też pończoszniczych. W tym względzie na polskim rynku jednak podejmuje się bardzo niewiele działań.

Do czego przywiązują się mieszkańcy Europy Środkowej

Czesi:
– nie zwracają uwagi na ceny. 14 proc. Czechów nie zna cen produktów
– szczególnie lubią tanie produkty
– są otwarci na nowości. 15 proc. Czechów uwielbia próbować nowych produktów

Słowacy:
– są ostrożni. Blisko 30 proc. z nich nie ryzykuje zakupu nowości
– są cierpliwi. Aż 15 proc. z nich poczekałoby z zakupem ulubionego produktu na dostawę w sklepie

Węgrzy
– są najbardziej lojalnymi klientami. Pozostają wierni używanym wcześniej produktom
– 17 proc. Węgrów deklaruje, że zna ceny wszystkich produktów, które kupuje regularnie
– gonią za obniżkami. 11 proc. z nich zmienia sklepy w zależności od bieżącej promocji
– lubią bazary. Ponad 20 proc.
– stawiają na promocje. 37 proc. aktywnie poszukuje ich podczas zakupów

reklama
Spis treściWydania archiwalne