bieliźniarstwo i pończosznictwo
Numer: 032 :: Mewa weszła na giełdę i zapowiada przejęcia

Mewa weszła na giełdę i zapowiada przejęcia (1897)

3 stycznia 2007 roku Zakłady Przemysłu Dziewiarskiego Mewa, zajmujące się projektowaniem i produkcją bielizny i odzieży, zadebiutowały na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Akcje biłgorajskiej spółki są pierwszymi papierami dopuszczonymi do publicznego obrotu w tym roku.
Wejście na parkiet jest realizacją planów spółki, która zamiar wejścia na rynek publiczny ogłosiła w zeszłym roku.

reklama

Mewa zamierza pozyskać z publicznej emisji 11 mln zł. Środki zostaną przeznaczone na dofinansowanie podstawowej działalności w kwocie 5,5 mln zł oraz na rozwój działalności zależnej spółki Szame w wysokości 5,5 mln zł.
Szamé to sieć sklepów z elegancką bielizną damską. W salonach oferowana jest bielizna tworzona wyłącznie dla marki Szamé. W ofercie znajduje się bielizna dzienna, nocną, bezszwowa i korygującą oraz szeroka gama akcesoriów bieliźniarskich. Oprócz standardowej oferty, każda nowa kolekcja wzbogacana jest nową linią produktów – latem są to np. kostiumy kąpielowe, a jesienią do salonów Szamé trafiają ciepłe szlafroki, piżamy, koszulki oraz podkoszulki bawełniane.
W dłuższej perspektywie Mewa nie wyklucza również akwizycji podmiotów z branży, jednak podkreśla, że wiele będzie zależeć od klimatu panującego na rynku oraz ceny.
Spółka co prawda prowadzi już rozmowy. Myśli o 2-3 małych producentach osiągających 1-2-5 mln zł przychodów i wytwarzających dobre jakościowo produkty. Jednak prezes Mewy Józef Kiszka twierdzi, że do transakcji nie dojedzie jeszcze w tym roku.
Mewa prognozowała, że 2006 rok zakończy 1,1 mln zł zysku netto, przy 25,5 mln zł przychodów. Po trzech kwartałach 2006 roku Mewa osiągnęła jednak aż 2,14 mln zł zysku netto, przy 18,1 mln zł przychodów. Ten rok ma przynieść 31 mln zł przychodów, natomiast zysk netto ma wynieść 1,3 mln zł.
Projektant bielizny Mewa zarządza obecnie portfelem czterech marek: LOOKat, John Bradley, Mewa oraz Szame. Odbiorcami są kobiety w segmencie 30 plus. Oprócz przejęć firma planuje przede wszystkim rozwijać sieć sprzedaży. Chce inwestować w firmowe salony, jak i otwierać nowe punkty w oparciu o umowy franczyzowe. Co roku ma przybywać kilkanaście punktów sprzedaży.
W ocenie zarządu firmy segment rynku bielizny damskiej, kierowanej na średnią i wyższą półkę będzie szybko się rozwijał, biorąc pod uwagę chociażby szybki wzrost gospodarczy oraz poszerzanie się grupy klientek, których stać na większą swobodę w wydatkach na bieliznę (rosnąca liczba kobiet wykształconych i samodzielnych, robiących kariery).
Wejście Zakłady Przemysłu Dziewiarskiego Mewa jest ważnym wydarzeniem z punktu widzenia polskiej branży bieliźniarskiej. Dzięki temu, że spółka jest notowana na parkiecie informacje o jej rynkowych poczynaniach będą często gościć w mediach ogólnopolskich. To z kolei pozwoli na szersze przedstawienie sytuacji w branży. Może także zachęcić dziennikarzy do szerszego podjęcia tematyki bieliźniarskiej na łamach pism opiniotwórczych.
Mewa Spółka Akcyjna od 1961 roku jest znana na rynku jako producent wysokiej jakości bielizny. W latach siedemdziesiątych Mewa będąc największym przedsiębiorstwem w województwie zamojskim zatrudniała 4200 pracowników. Po podziale w 1990 r. oraz przekształceniu w 1991 r. w spółkę akcyjną – w 1995 r. weszła do programu narodowych funduszy inwestycyjnych. Obecnie pakiet kontrolny akcji Spółki jest w posiadaniu członków zarządu. Od 1997 r. akcje Mewy są przedmiotem obrotu na publicznym rynku CeTO.
W wyniku restrukturyzacji z firmy produkcyjnej, Mewa w ostatnich kilku latach przekształciła się w firmę projektowo – handlową zlecającą poddostawcom produkcję wyrobów według własnych wzorów.
Zakłady Dziewiarskie Mewa S.A. to jeden z czołowych w Polsce dostawców bielizny damskiej oraz odzieży lekkiej. Udział w tym segmencie rynku krajowego wynosi 2,5 – 3 %. Wyroby Mewy (bluzki, koszulki, piżamy, haleczki, odzież sportową i domową) można kupić w kilku tysiącach sklepów, kilkudziesięciu hurtowniach oraz w niektórych sieciach. Od wielu lat Mewa prawie połowę swoich przychodów uzyskuje z eksportu, do niedawna tylko do krajów UE, a od 2004 r. także do Rosji i na Ukrainę.
Poniżej przedstawiamy najciekawsze propozycje z najnowszej kolekcji Mewy.

reklama
Spis treściWydania archiwalne