bieliźniarstwo i pończosznictwo

Mewa nie zrealizuje tegorocznych planów (5596)

Zakłady Przemysłu Dziewiarskiego Mewa, zajmujące się projektowaniem i produkcją bielizny i odzieży nie wykonają dotychczas zakładanych prognoz na ten rok. Zamiast zysku netto na poziomie 1,3 mln zł spółka będzie miała prawdopodobnie stratę w wysokości 1,7-2 mln zł. Z kolei przychody wyniosą 25,5-26,5 mln zł, a nie 31 mln zł, jak dotąd zakładano – poinformował Zarząd spółki.
W drugim kwartale tego roku spółka w sprawozdaniach finansowych wykazała stratę w wysokości487 tys. zł. Zarząd spółki podał do publicznej wiadomości, że konieczność zmiany prognoz oraz gorsze niż spodziewano wyniki na koniec roku są spowodowane opóźnieniem dostaw gotowych wyrobów na rynek – w stosunku do sezonu sprzedaży.

reklama

Po dwóch kwartałach tego roku Mewa miała 1 mln zł straty netto i 11 mln zł przychodów. Zarząd firmy przewiduje, że osiągnięcie ona w drugim półroczu przychody w wysokości 14,5-15,5 mln zł. W związku z planowanymi na drugie półrocze wyprzedażami kolekcji z poprzednich sezonów, strata w drugiej połowie roku może wynieść 0,8-1 mln zł.
Przypomnijmy 3 stycznia 2007 roku Zakłady Przemysłu Dziewiarskiego Mewa, zajmujące się projektowaniem i produkcją bielizny i odzieży, zadebiutowały na Warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Mewa zamierzała pozyskać z publicznej emisji 11 mln zł. Środki miały być przeznaczone na dofinansowanie podstawowej działalności w kwocie 5,5 mln zł oraz na rozwój działalności zależnej spółki Szame w wysokości 5,5 mln zł.
Szamé to sieć sklepów z elegancką bielizną damską. W salonach oferowana jest bielizna tworzona wyłącznie dla marki Szamé. W ofercie znajduje się bielizna dzienna, nocną, bezszwowa i korygującą oraz szeroka gama akcesoriów bieliźniarskich. Oprócz standardowej oferty, każda nowa kolekcja wzbogacana jest nową linią produktów – latem są to np. kostiumy kąpielowe, a jesienią do salonów Szamé trafiają ciepłe szlafroki, piżamy, koszulki oraz podkoszulki bawełniane.
W dłuższej perspektywie Mewa nie wykluczała również akwizycji podmiotów z branży.
Projektant bielizny Mewa zarządza obecnie portfelem czterech marek: LOOKat, John Bradley, Mewa oraz Szame. Odbiorcami są kobiety w segmencie 30 plus. Oprócz przejęć firma planuje przede wszystkim rozwijać sieć sprzedaży. Chce inwestować w firmowe salony, jak i otwierać nowe punkty w oparciu o umowy franczyzowe. Co roku ma przybywać kilkanaście punktów sprzedaży.
Mewa Spółka Akcyjna od 1961 roku jest znana na rynku jako producent wysokiej jakości bielizny. W latach siedemdziesiątych Mewa będąc największym przedsiębiorstwem w województwie zamojskim zatrudniała 4200 pracowników. Po podziale w 1990 r. oraz przekształceniu w 1991 r. w spółkę akcyjną – w 1995 r. weszła do programu narodowych funduszy inwestycyjnych. Obecnie pakiet kontrolny akcji Spółki jest w posiadaniu członków zarządu. Od 1997 r. akcje Mewy są przedmiotem obrotu na publicznym rynku CeTO.
W wyniku restrukturyzacji z firmy produkcyjnej, Mewa w ostatnich kilku latach przekształciła się w firmę projektowo – handlową zlecającą poddostawcom produkcję wyrobów według własnych wzorów.
Zakłady Dziewiarskie Mewa S.A. to jeden z czołowych w Polsce dostawców bielizny damskiej oraz odzieży lekkiej. Udział w tym segmencie rynku krajowego wynosi 2,5 – 3 %. Wyroby Mewy (bluzki, koszulki, piżamy, haleczki, odzież sportową i domową) można kupić w kilku tysiącach sklepów, kilkudziesięciu hurtowniach oraz w niektórych sieciach. Od wielu lat Mewa prawie połowę swoich przychodów uzyskuje z eksportu, do niedawna tylko do krajów UE, a od 2004 r. także do Rosji i na Ukrainę.

reklama
Spis treści aktualnego numeruWydania archiwalne